Tijdens de praktijklessen maken de leerlingen kennis met verschillende vakgebieden, zoals voedingstechnologie en hovenierswerk. Docenten van de clusters Voeding en Tuin, Landschap & Recreatie begeleiden de jongeren stap voor stap bij hun ontdekkingsreis. “Voorzichtig!”, roept Liesbeth vriendelijk wanneer een groepje meiden net iets te enthousiast een rode kool begint te snijden. Vandaag staat fermenteren op het programma: de leerlingen leren hoe ze rode kool, witte kool en winterpenen kunnen verwerken tot heerlijke gefermenteerde groenten.
De kennismaking met nieuwe technieken roept soms verrassende reacties op. “Dit wordt zuurkool straks,” legt Steenbergen uit aan twee nieuwsgierige jongens. Een van hen kijkt bedenkelijk: zuurkool kent hij nog niet. Maar een andere leerling weet meteen hoe hij de groenten moet hakken: binnen een paar minuten liggen de kool en wortelen in keurige stukjes op de snijplank. ISK-docent Berber Hulzinga kijkt verbaasd. “Hij heeft in Turkije jarenlang in een keuken gewerkt. Dat wisten wij helemaal niet!”, vertelt Berber.